18 June 2014

PAS Selangor Mahu Kuasa MAIS Dihapuskan

Apa lagi PAS mahu buat untuk hancurkan Islam??

KUALA LUMPUR 17 Jun - PAS Selangor mencadangkan kuasa eksekutif Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dilucutkan ekoran badan dakwanya akan mencemarkan institusi kesultanan negeri kerana mempunyai hubungan langsung dengan Sultan Selangor.

Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad berkata, ianya juga bagi membolehkan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) tidak lagi menerima sebarang arahan dari MAIS pada masa akan datang.

"Institusi yang rapat dengan Sultan tidak boleh dilihat mempunyai kuasa eksekutif. Ia akan mencemarkan institusi itu sendiri," katanya pada sidang media di Lobi Parlimen, hari ini.

Cadangan Khalid itu kemudiannya disokong oleh tiga lagi Ahli Parlimen PAS Selangor, Siti Mariah Mahmud (Kota Raja), Hanipa Maidin (Sepang) dan Che Rosli Che Mat (Hulu Langat).

Kesemua mereka mengeluarkan kenyataan tersebut bagi menyokong tindakan Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim yang mendesak MAIS memulangkan Bible berbahasa Melayu dan Iban dipulangkan kepada Persatuan Bible Malaysia (BSM) dengan segera.

Sementara itu Khalid Ibrahim ketika ditemui di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor menegaskan akan bertemu dengan Sultan Selangor bagi mendapat perkenan mengarahkan MAIS memulangkan Bible yang dirampas Januari lalu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...