17 December 2012

MELAYU TERSUNGKUR DALAM DAP

MELAYU TERSEUNGKUR DALAM DAP, CALON MELAYU TIDAK MENJADI PILIHAN DALAM PEMILIHAN Kongres Kebangsaan DAP ke 16 di Pulau Pinang dan ini menunjukkan parti ini ternyata Cauvinis, di dominasi ahli keluarga, tiada tempat untuk kaum Melayu atau India sebagai wakil CEC serta sesama PR pulak mendesak tambahan 13 kerusi (10 DUN+3 PAR) utk DAP mengukuhkan kedudukan nya sekiranya menang PRU13. Tak kan Melayu yang tak sedar diri masih nak perjuangkan kebodohan mereka dalam DAP lagi....

"Pelantikan dua orang Melayu ke dalam jawatankuasa eksekutif pusat (CEC) adalah berdasarkan kebolehan mereka dan mereka juga berperanan untuk mendekati rakyat Malaysia merentasi sempadan perkauman"..adalah gula-gula DAP untuk terus membodohkan Ahli Melayu dalam DAP.

di Selangor walaupun MB adalam dari Melayu, namun menjadi Boneka dalam pemerintahan.
"Hasil daripada keputusan dalam pemilihan (Jawatankuasa Tertinggi Pusat DAP yang majoriti dimenangi anggota dari kaum Cina) semalam, kalau itu (DAP dapat menambah kerusi) berlaku, mungkin kesannya tidak baik bagi kita dan bagi masyarakat.

itu belum berkuasa, bila dah berkuasa sendiri pikir la wahai Orang Melayu, jangan merempat di Tanah sendiri.

14 November 2012

Harussani: Nurul Izzah wajib bertaubat, tarik balik kenyataan



Harussani Zakaria


$entry.content.caption.value
IPOH - Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria menasihatkan supaya Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar bertaubat serta memohon keampunan daripada Allah SWT serta menarik kembali kenyataannya berhubung kebebasan beragama pada sebuah forum di Subang Jaya baru-baru ini.
   
Beliau juga mengulangi nasihat itu untuk seluruh pengikut pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) terbabit yang menyokong serta bersetuju dengan kenyataan yang dikeluarkan itu kerana ia adalah berdosa besar.
   
"Dia (Nurul Izzah) terlampau mudah buat kenyataan seperti itu. Dia perlu bertaubat, bertaubatlah dan tarik balik kenyataan dalam ucapannya itu. Minta maaflah kepada semua. Manusia ini tidak lari daripada melakukan kesilapan, kita mudah melakukan kesilapan," katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.
   
Katanya pengikut pemimpin pembangkang itu juga bersubahat dalam tindakan atau perbuatan yang tidak dibenarkan oleh agama Islam dan berdosa besar.
   
"Orang ini (pengikut) ini bersubahat dan berdosa besar, mereka wajib bertaubat...perlu menggunakan akal yang waras. Jangan permain-mainkan agama," katanya.


Katanya kenyataan seperti yang diungkapkan oleh Nurul Izzah itu akan memudahkan perbuatan atau tindakan yang dilarang oleh agama Islam.
   
Beliau berkata sekiranya Nurul Izzah tahu, sedar dan faham yang diucapkannya maka akidah pemimpin parti pembangkang itu telah rosak dan telah keluar daripada pegangan akidah sebagai seorang Islam.
   
"Islam terima kewarasan akal, jika dia tahu, sedar, faham serta ada pengetahuan dan keyakinan (tentang apa yang diucapkannya) maka dia wajib bertaubat," katanya.
   
Laporan portal berita propembangkang pada 3 Nov lepas memetik Nurul Izzah sebagai berkata: "Rakyat tidak seharusnya dipaksa menganut agama tertentu dan perkara ini juga patut terpakai kepada orang Melayu.
   
"Apabila anda bertanya saya, tiada paksaan dalam beragama...bagaimana seseorang itu boleh berkata, maaflah, ini (kebebasan beragama) hanya terpakai kepada orang bukan Melayu, ia sepatutnya diguna pakai secara sama rata," kata Nurul Izzah.
   
Beliau berkata demikian pada forum bertajuk "Negara Islam: Versi Mana; Tanggungjawab Siapa?" di Subang Jaya, Selangor pada 3 Nov. - Bernama

Cuepacs mahu semua jenis elaun, insentif penjawat awam dikaji semula




logo cuepacs
Cuepacs
KOTA KINABALU - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mahu semua jenis elaun dan insentif penjawat awam di seluruh negara termasuk imbuhan tetap perumahan dan bayaran insentif wilayah untuk Sabah dan Sarawak dikaji semula.
  
Presidennya Datuk Omar Osman berkata perkara itu perlu memandangkan harga rumah dan kos sara hidup rakyat di negara ini semakin meningkat.
  
"Di mana-mana negeri, elaun tidak boleh dibeza-bezakan seperti dahulu sebab sekarang ini harga rumah dan kos sara hidup terlalu tinggi.
  
"Sebab itu Cuepacs menyuarakan supaya semua jenis elaun, insentif dan imbuhan tetap perumahan perlu dikaji semula bersama dengan kajian suruhanjaya transformasi perkhidmatan awam," katanya pada sidang akhbar di Kompleks Bersepadu Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, di sini hari ini.
  
Omar berkata demikian ketika diminta mengulas cadangan pelbagai pihak agar elaun perumahan penjawat awam dari Sabah dan Sarawak yang bertugas di semenanjung atau sebaliknya diseragamkan.

Beliau berkata pihaknya telah menyuarakan perkara itu kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan berharap JPA mengambil tindakan yang sewajarnya.
  
"Misalnya kalau elaun perumahan di Sememanjung RM800, sini (Sabah/Sarawak) pun RM800, pasal rumah ini tiada (harga rumah) Sabah murah, Sarawak mahal dan sememanjung murah.
  
"Kita bimbang bila pekerja baru masuk, kalau gaji masih kecil, masalahnya mereka mahu tinggal di mana? Sewa mahal, beli rumah pun tidak mampu," katanya.
  
Beliau berkata keadaan itu akan menjejaskan produktiviti, tanggungjawab sosial dan keluarga kepada penjawat awam terutama yang baru bekerja.
  
Sementara itu, Omar berkata Cuepacs belum bersetuju mengenai cadangan Kementerian Kewangan untuk menjalin kerjasama dengan bank bagi menguruskan skim pinjaman perumahan penjawat awam. - Bernama

30 September 2012

BAJET 2013: RAKYAT PERLU BESYUKUR

bajet 2012 telah pun dibentang oleh PM. Rakyat perlu bersyukur dengan keprihatinan kerajaan untuk rakyat. Jangan dok bangkang je..memang sifat pembangkang..betul pun bangkang..tak betul pun bangkang.jangan ingat dia je betul. Cuma fikiran yang munasabah itu perlu supaya jangan menjadi pembangkang yang membabi buta. Kerajaan tidak pernah janji kosong untuk rakyat. Bukan macam pakatan yang tahu berjanji seperti BR1M diteruskan dengan BR1M 2.0 dan untuk warga bujang juga diberi. Nah kerajaan mana nak bagi duit mc tu kepada orang bujang?



Berikut adalah teks ucapan budget 2013 atau 

27 September 2012

ISU JET: TAJA,PINJAM,SEWA



Belum pun memerintah, Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat telah mempamerkan cara hidup
yang menyaingi pemimpin di negara maju, lengkap dengan bas dan jet mewah untuk ke mana-mana. Apatah lagi dengan Anwar sendiri memiliki tidak kurang dari tujuh orang pengawal keselamatan yang mengiringinya pada satu-satu masa. Sekali pandang tampak benar-benar seperti pemimpin negara pertama. 

Jika PR ditakdirkan menjadi pemerintah tentunya Putrajaya dan Seri Perdana akan dilengkapi dengan sistem keselamatan setanding White House dengan teknologi dari Israel. Keluarga pemerintah, menteri-menteri dan pegawai-pegawai kanan juga pasti akan dibekalkan dengan beberapa orang pengawal keselamatan juga. Pendek kata, rakyat tidak lagi dapat mendekati pemimpin sepertimana kebiasaan di masjid, mahupun di Hari Raya atau di bazaar Ramadhan di mana kita biasa bertemu dengan Tun Mahathir ketika beliau menjadi Perdana Menteri. 

Kita boleh membayangkan keadaan Malaysia di bawah PR dengan kehidupan pemerintah bagaikan pemimpin kuasa besar tetapi rakyat dipaksa hidup di tahap dunia ketiga bagi menampung kos kepimpinan yang serba canggih. 

Senario ini semakin jelas di mata rakyat jelata sejurus selepas melihat gambar Anwar dan pemimpin PR lain yang dimuat naik oleh Tian Chua di laman sosialnya. Kelihatan mereka semua tersengih-sengih bangga dan teruja sekali menaiki jet mewah untuk ke Sabah, Sarawak dan Labuan sempena menyambut Hari Malaysia. 

Jelas bahawa Tian Chua bukanlah seorang yang cerdik kerana tidak mampu menilai kesan gambar tersebut kepada politik PR. Jelas juga bahawa Anwar dan seluruh kepimpinan PR juga tidak cerdik dan terus melatah apabila diasak dengan persoalan mengenai jet peribadi itu. Kalau mereka cerdik, tentu mereka tidak dipilih sebagai ‘barua’ oleh pihak tertentu. 

Justeru, Anwar, Tian Chua dan Nurul Izzah masing-masing memberi jawapan berbeza. Itu belum lagi ditanya kepada pemimpin PR yang lain, kerana jika 10 orang ditanya, maka tidak mustahil 10 jawapan berbeza yang akan kita terima. 

Kata Anwar, jet tersebut adalah ditaja oleh ‘kenalannya’. Nurul Izzah pula berkata ia dipinjamkan tetapi Tian Chua pula terlebih dahulu menyatakan yang ianya disewa. Mungkin kenyataan Tian Chua lebih tepat kerana Datuk Mohd Taufik Omar, Pengerusi Tjets Sdn bhd mengakui bahawa syarikat beliau menyewakan jet Dassault Falcon 900 yang bernombor N990BB itu kepada Anwar, dengan kos yang dirahsiakan. 

Kos menyewa jet mewah tentunya mahal. Walaupun Tian Chua cuba memperkecilkan jumlahnya dengan menyatakan ianya ‘murah’ tetapi ia tidak membawa makna bagi rakyat selagi butiran terperinci invois, resit dan juga sumber kewangan yang digunakan untuk membayarnya tidak dibentangkan. 

Jika wang sewaan dikeluarkan dari poket Anwar sendiri, maka Anwar perlu menjelaskan dari mana datangnya wang yang begitu banyak. Jika dari poket kerajaan negeri Selangor, maka Khalid Ibrahim perlu menjelaskan kenapa wang rakyat Selangor digunakan untuk politik parti PKR. Dan begitulah seterusnya, sepatutnya. 

Jika ianya ditaja, iaitu dibayar oleh pihak lain seperti kata Anwar, maka Anwar bertanggungjawab kepada rakyat untuk mendedahkan penajanya. Apatah lagi apabila telah terbukti yang PKR atau PR melalui SUARAM ada menerima dana dari Yahudi Zionis dan George Soros. Untuk ini, Dr. Hatta Ramli, Bendahari PAS Pusat yang turut berada dalam jet berkenaan wajib menjelaskan kepada penyokong PAS dan rakyat sekalian tentang sumber penajaan jet tersebut. Kita ingin pastikan yang ianya bukan diambil dari Yahudi, Soros atau tabung ‘tin milo’ yang disumbangkan oleh penyokong-penyokong PAS. 

Begitu juga jika ianya dipinjamkan, bak kata Nurul Izzah. Rakyat perlu tahu siapakah yang begitu baik hati, pemurah lagi kaya raya untuk meminjamkan sebuah jet mewah kepada papanya. Sebagai pemimpin parti yang lantang melaungkan ketelusan dan integriti, Nurul Izzah wajib menyatakan siapakah peminjamnya bagi mengenepikan segala keraguan tentang berlakunya rasuah atau kes ‘terhutang budi’ yang begitu hebat, setimpal dengan harga penggunaan jet berkenaan. 

Kita tidak faham kenapa begitu sukar bagi PR untuk menangani persoalan mudah mengenai jet ini. Jika pinjaman atau tajaan atau sewaan jet berkenaan adalah mengikut prosedur dengan sumber kewangan yang sah dan halal, kenapa PR perlu ‘malu-malu’ untuk bersikap telus? Apakah yang ingin dan perlu disembunyikan mereka sehingga begitu gelabah dan memberi jawapan berbeza? 

Dan kenapa penyokong-penyokong PR tidak mempersoalkan perkara ini secara terperinci? Apakah ketelusan hanya perlu di pihak BN, tetapi tidak PR? Jika pemimpin BN bermewah, bukan main lagi dikutuk mereka, tetapi apabila pemimpin PR bermewah dengan sumber yang jelas haram atau diragui, segalanya menjadi tidak apa pula. 

Seharusnya, penyokong-penyokong PR bangkit bersama dengan seluruh rakyat Malaysai menuntut PR menjelaskan isu jet peribadi ini dengan terperinci lengkap dengan dokumen-dokumen bukti bagi menepati perjuangan mereka menuntut kerajaan yang bersih, telus, adil dan berintegriti

Hudud: Kenapa DAP Tentang Pas


Dr Mashitah Ibrahim – Satu kenyataan kurang cermat Ketua Pemuda Pas, Nasrudin Hassan Tantawi, Julai lalu, mencetuskan polemik politik baru antara Pas dan DAP yang berlarutan sehingga kini.

Pengerusi DAP, Karpal Singh mempertikai kenyataan Nasrudin bahawa partinya sudah berlembut pendirian berhubung keinginan Pas mewujudkan Negara Islam dan melaksanakan hukum hudud. Katanya, prospek ini tidak mungkin berlaku selagi parti mereka bersama dalam Pakatan Rakyat.
Rakyat geli hati melihat perkelahian dua parti adik-beradik lain bapa dan lain ibu ini. Mereka tahu ideologi dan retorik politik masing-masing, tetapi masih terhibur membaca kenyataan demi kenyataan para pemimpin kedua-dua pihak: engkau kata aku, aku kata engkau. Engkau tibai aku, aku hentam engkau.
Namun, bagi kepimpinan Pakatan Rakyat, perkembangan ini cukup membimbangkan, apatah lagi pilihan raya umum sudah dekat.
Mereka masih ingat peristiwa sama yang berlaku 11 tahun lalu. Perbalahan Pas dan DAP mengenai Negara Islam dan hudud menyebabkan DAP keluar daripada Barisan Alternatif, satu eksperimen yang bertahan hanya dua tahun.
DAP menentang hasrat Pas kerana bagi mereka, matlamat Pas bercanggah dengan semangat dan persefahaman dalam Manifesto Bersama BA 1999. DAP berkata penubuhan negara Islam melanggar Perlembagaan Persekutuan dan Perjanjian Malaysia 1963 serta bercanggah dengan prinsip demokrasi dan hak asasi.
DAP mengingatkan Pas bahawa Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat, pernah memberi jaminan tidak meneruskan hasrat penubuhan Negara Islam semasa berdialog di Persidangan Gereja-Gereja di Malaysia di Petaling Jaya, pada Mei 2000.
Dalam satu wawancara “Hardtalk” dengan BBC pada September 2003, Datuk Mustaffa Ali memberitahu dunia bahawa tidak ada ‘Negara Islam’ dalam perlembagaan Pas; yang ada hanya “masyarakat Islam”.
Presiden Pas, Datuk Seri Hadi Awang, tersentak dan menyatakan punca sebenar perbalahan Pas dengan DAP, apabila Pas berjaya membentuk sebuah negara Islam, pemimpin DAP tidak berpeluang menjadi Perdana Menteri. “Ini realitinya,” kata beliau (2 Disember 2003). Lim Kit Siang membidas ulasan Hadi. Katanya DAP menentang Pas atas dasar prinsip, bukan jawatan.
“If the Pas concept of an Islamic State is divine in origin, and to criticise it is to criticise Allah and was not just to criticise Pas leaders, how could the Pas Islamic State concept once established be criticised, changed or replaced without going against Allah? In fact, a vote against Pas and its Islamic State will become a vote against Allah and therefore blasphemy and treason. How can such a concept be compatible with democracy?” (“Muzakarah Negara Islam: A Discourse on Islamic State”, susunan Drs Amnah Khuzairi, Kuala Lumpur, 2004, hal 194).
Kit Siang juga tidak yakin dengan jaminan Pas bahawa hudud hanya kepada orang Islam di Kelantan dan Terengganu sahaja, manakala orang bukan Islam boleh memilih untuk diadili di bawah undang-undang sivil atau hudud. “As Muslims represent the majority in Malaysia, doesn’t this logically follow that Pas is not just advocating a two-track objective of Islamic states for the northern Muslim states, but also for the whole of Malaysia? Why isn’t Pas saying so?” (hal 193)
Pas selalu berkata antara sebab utama mereka bersekongkol dengan DAP ialah untuk berdakwah supaya DAP lebih memahami Islam. Melihat kepada perkembangan setakat ini, Pas jelas gagal dalam misinya. Sebaliknya, menuding jari dan meletakkan kesalahan ke atas Umno bagaikan usaha desperado untuk alih pandangan daripada masalah sebenar.
Nampaknya DAP lebih berjaya mentarbiyah Pas, yang sanggup menukar slogan ‘Negara Islam’ kepada ‘Negara Berkebajikan’ dan ‘Pas For All’ serta tidak mampu memasukkan matlamat penubuhan Negara Islam dalam Buku Jingga atau manifesto Pakatan Rakyat.
Cukup memalukan dan menghinakan Pas apabila Karpal mencadangkan kalangan pemimpin parti itu untuk mendapat khidmat khutbah daripada bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abbas jika masih tidak faham soal negara Islam.

25 September 2012

Ayuh Bangkit Umat Islam Menentang Penghinaan



Semakin hari semakin panas, umat Isla terus bangkit dengan bedemontrasi menentang Filem yang menghina Rasulullah. Umat Islam perlu bangkit.ayuh teruskan perjuangan. Jangan bagi muka, jangan cuba bermain dengan api nanti buruk padahnya.
Jangan berdiam diri jika Rasullulah dihina. Ayuh bangkit wahai umat Islam. Kita bantah sekeras-kerasnya. Memang kita sebagai umat Isla tidak dapat menerima jika dihina sedemikian. Seluruh negara bangkit mengadakan demontrasi bagi menunjukan protes mengenai filem yang menghina Rasulullah. 
Ayuh kita bergabung tenaga dengan umat Islam seluruh dunia untuk menentang mereka yang sewenangnya menghina Rasulullah.
Ayuh Bangkit!

29 August 2012

Mahathir: 'Saya tolak hudud Pas, bukan hudud Islam



Tun Dr Mahathir Mohamad.
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad
KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak pernah menolak pelaksanaan hukum hudud sepertimana yang terkandung dalam Islam, sebaliknya menolak hukum hudud yang akan dilaksanakan oleh Pas.
"Saya tolak hudud Pas, saya tidak pernah kata saya tolak hudud Islam. Kita kena bezakan antara dua ini... lain langsung," katanya kepada pemberita ketika ditemui pada majlis Anugerah Inovasi Perdana Menteri di Institut Jantung Negara (IJN) di sini hari ini.
   
Beliau berkata hukum hudud yang mahu dilaksanakan oleh parti pembangkang itu mirip kepada hukuman yang lebih berat dan tiada di dalam al-Quran.
   
"Saya tidak boleh sokong itu, tidak kena dengan Islam. Kalau sesuatu itu tidak adil, dia tidak Islam. Islam menuntut apabila kamu hukum, hukumlah dengan adil. Ini tidak adil, orang Islam potong tangan tapi orang bukan Islam kena penjara dua bulan," katanya.
   
Sementara itu, mengenai pilihan raya umum yang dijangka diadakan pada November ini, Mahathir berkata Barisan Nasional (BN) sudah cukup bersedia untuk menghadapinya.
   
"Jika ditetapkan November, kami akan adakan pada November. Saya fikir BN sudah cukup bersedia, kita selesaikan semuanya dan tumpukanlah perhatian untuk memajukan negara ini," katanya. 

- Bernama-

21 August 2012

SH:-Ketua Pemuda Pas: 'Karpal makin keterlaluan'




Nasrudin Hassan

Nasrudin Hassan Tantawi
SHAH ALAM - Sementara spekulasi mengatakan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) semakin dekat, Ketua Pemuda Pas, Nasrudin Hassan Tantawi mendakwa Karpal Singh "semakin keterlaluan" kerana cuba merendah dan mempertikaikan keupayaan hukum hudud dalam mengatasi jenayah.
Katanya, pendekatan Pengerusi DAP Kebangsaan itu "bakal berdepan dengan kemarahan umat Islam."
"Saya saran DAP nasihatkan Karpal supaya tidak pertikai hukum hudud sekali gus jaga sensitiviti umat Islam serta hubung baik sesama (Pakatan Rakyat) PR," kata beliau menerusi Twitter malam tadi.
Pandangan ini dikeluarkan ketika Karpal dan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa terlibat dalam pertikaman lidah berhubung isu hukum hudud dan Negara Islam.
Isu hudud menjadi tumpuan perbincangan politik sejak Pas mengambil langkah pelaksanaan undang-undang Islam itu hampir dua dekad lalu.
Ekoran kenyataan Nasharudin bahawa Karpal seorang anti-Islam minggu lalu, pemimpin DAP itu mengeluarkan kenyataan Jumaat lalu mahu memulakan prosiding mahkamah ke atas Ahli Parlimen Bachok berkenaan.
Nasharudin menyahut cabaran itu sambil berkata bersedia untuk jumpa Karpal di mahkamah.
DAP dari awal tidak setuju dengan pelaksanaan hukum hudud di negara ini atas alasan ia bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.
"Dewan Pemuda Pas Malaysia juga kesal MCA tentang dan pertikai hukum hudud, Umno pula membisu, Majlis Fatwa kaku. Utk semua: Tolong jangan pertikai hukum ALLAH," katanya lagi.
Soal hukum hudud tidak dimasukkan ke dalam Buku Jingga yang dipegang oleh ketiga-tiga komponen PR.
-SINAR HARIAN-

02 August 2012

Tema Kemerdekaan Versi PR: Sebangsa Sejiwa Senegara


Tema kemerdekaan Versi PR....

Datuk A. Samad Said
Datuk A. Samad Said
PETALING JAYA - Pakatan Rakyat (PR) yang mempertikaikan tema Hari Kemerdekaan yang sedang digunakan oleh Kerajaan Pusat, hari ini mengumumkan pihaknya memilih tema Sebangsa Sejiwa Senegara sebagai tema alternatif.
Jawatankuasa Tema Hari Kemerdekaan yang dibentuk PR telah membuat pengubahsuaian daripada 250 slogan yang diterima sejak minggu lalu, selari dengan keadaan di Malaysia yang berbilang kaum dan agama.
Ketua jawatankuasa itu, Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said berkata, tema yang dikirim oleh Al Haimi Adam Senegara Sebangsa Sehati Sejiwa telah diubah supaya tidak menyentuh isu sensitif, siasah, perkauman dan diperhalusi sebanyak mungkin.

Menurutnya, tema tersebut dilihat lebih neutral dan memberi gambaran kebersamaan rakyat dan negara tanpa ada sebarang agenda politik.

"Kita berbincang hampir dua jam (hari ini) untuk pilih, ada banyak tema yang dihantar adalah sama menggambarkan rakyat bersama, sejahtera dan lain-lain.

"Akhirnya kami putuskan untuk pilih satu slogan dan turut diubah untuk kesesuaian," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Sebelum ini, PR telah mendesak Kerajaan Pusat agar menukar tema Hari Kemerdekaan 55 Tahun Merdeka Janji Ditepati, yang didakwa tidak mencerminkan rakyat dan negara serta lebih kepada mewakili Barisan Nasional (BN).
Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali sebelum ini berkata, tema hari kebangsaan memang menjadi hak kerajaan untuk memilihnya, namun biarlah ia memberi gambaran untuk keseluruhan rakyat dan negara.
Semalam beliau memberitahu Sinar Harian Online bahawa pihaknya akan mengesyorkan kepada kerajaan tema itu dan juga akan digunakan oleh kerajaan-kerajaan negeri diterajui PR.
Perkara itu turut ditegaskan oleh Naib Presidennya, Datuk Mahfuz Omar.
Menjawab soalan berkenaan perkara itu, A Samad berkata, pihaknya menunggu pendirian Kerajaan Pusat berhubung tema yang dipilih pihaknya.

TEMA HARI KEMERDEKAAN DIGUNAKAN OLEH KERAJAAN PUSAT SEJAK 1970
1970 Muhibah dan Perpaduan
1971 Masyarakat Progresif
1972 Masyarakat Adil
1973 Masyarakat Berkebudayaan Malaysia
1974 Sains dan Teknologi Alat Perpaduan
1975 Masyarakat Berdikari
1976 Ketahanan Rakyat
1977 Bersatu Maju
1978 Kebudayaan Sendi Perpaduan
1979 Bersatu Berdisiplin
1980 Berdisiplin Berbakti
1981 Berdisiplin Berharmoni
1982 Berdisiplin Giat Maju
1983 Bersama Ke Arah Kemajuan
1984 Amanah Asas Kejayaan
1985 Nasionalisme Teras Perpaduan
1986 Bangsa Tegas Negara Teguh
1987 Setia Bersatu Berusaha Maju
1988 Bersatu
1989 Bersatu
1990 Berjaya
1991 Wawasan 2020
1992 Wawasan Asas Kemajuan
1993 Bersatu Menuju Wawasan
1994 Nilai Murni Jayakan Wawasan
1995 Jatidiri Pengerak Wawasan
1996 Budaya Penentu Kecapaian
1997 Akhlak Mulia Masyarakat Jaya
1998 Negara Kita, Tanggungjawab Kita
1999 Bersatu Ke Alaf Baru
2000-2006 Keranamu Malaysia
2007 Malaysiaku Gemilang
2008 Perpaduan Teras Kejayaan
2009 1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan
2010 1 Malaysia Menjana Transformasi
2011 1 Malaysia: Transformasi Berjaya, Rakyat Sejahtera
-Sinar Harian-

01 August 2012

Negeri di perintah PR Guna Tema Hari Kemerdekaan Sendiri

Satu lagi kebiadapan PR ditunjukan. Terbaru 4 buah negeri di bawah pemerintahanya menggunakan tema hari kemerdekaan sendiri. Belum apa-apa dah tunjuk taring, betul tak. Dan Buat pertama kali dalam sejarah, tema sambutan Hari Kemerdekaan yang berbeza bakal digunakan di kedua-dua peringkat negeri dan pusat ekoran rasa tidak puas hati dengan tema dipilih oleh Kerajaan Pusat pimpinan Barisan Nasional (BN). Kenyataan itu dikeluarkan oleh Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar, "pihaknya akan memilih tema untuk digunakan di peringkat negeri diterajui Pakatan Rakyat (PR) iaitu Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan".

PR khususnya Pas kesal sambutan kemerdekaan ke-55 tahun ini, dicemari unsur politik BN sama ada dalam tema, logo mahupun lagu temanya.

Mahfuz berkata, PR menolak ketiga-tiga unsur terbabit dan memilih tema sendiri bagi menggantikan ‘55 Tahun Janji Ditepati’ oleh Kerajaan Pusat.

“Kita terima 250 hingga 300 tema, yang dicadangkan oleh orang ramai. Jawatankuasa dipengerusikan Sasterawan Negara, (Datuk) A Samad Said akan memilih tema bersesuaian untuk dibentangkan kepada Sekretariat PR,” katanya.

Menurutnya, Majlis PR kemudian akan mengumumkan tema sambutan Hari Kemerdekaan PR untuk digunakan di Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan.

“Sudah pasti tema kemerdekaan kita berbeza dengan Pusat. Memandangkan memorandum diserahkan tidak mendapat respons Pusat, kita putuskan pilih tema sendiri,” katanya.

Mahfuz turut mempertikai tindakan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim menarik balik logo hari kemerdekaan, yang diumumkan Ahad lalu.

“Setelah dikritik banyak pihak, akhirnya logo diubah. Ini menunjukkan sejak awal lagi wujud kesilapan dalam pemilihan logo mahupun tema,” katanya.

Menurutnya, lagu tema kemerdekaan yang dimuat naik di Youtube, turut menerima kritikan pedas termasuk mereka yang memilih dislike.

Awal semalam, Rais menerusi satu mesej Twitter telah meminta pengikutnya memberi pandangan tentang lagu tema Hari Kemerdekaan yang boleh diperoleh menerusi YouTube.-Sinar Harian


30 July 2012

LAJIM AKAN SERTAI PKR?

Timbalan Menteri Perumahan merangkap AMT Umno, Datuk Seri Lajim Ukim meletakan semua jawatan dalam UMNO, namu masih kekal sebagai ahli UMNO. Apahal pulak jadi gini? adakah dia tidak sokong dengan dasar parti atau macam mana? Tak pun ado udang di sebalik mee?banyan blog-blog yang mengatakan beliau akan sertai PKR? apo pun rakan-rakan baca le sendiri kat blog dibawah ni.


LAJIM UKIM AKAN  SERTAI  PKR!




26 July 2012

TERIMA KASIH PM BAGI BONUS

Kaitangan dan pesara kerajaan menarik nafas lega apabila kerajaan mengumumkan BONUS pada tahun ini. Sejumlah1.27 Juta pejawat awam dan 657,000 pesara bagi membantu mereka membuat persediaan menyambut lebaran.

Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak yang juga Menteri Kewangan mengumumkan para penjawat awam persekutuan akan menerima setengah bulan gaji atau minimum RM 500 manakala pesara sebanyak RM 500.

Pembayaran akan dibuat pada 9 Ogos ini dan melibatkan anggaran perbelanjaan RM 2.2 bilion.

Mana nak cari kerajaan macam sekarang ni?setiap kali raya dapat bonus, harapkan kan kerajaan PAS?bukan memberi, malah meminta duit dalam poket kita.

Nampaknya raya sakan la kakitangan awam tahun ni,  apa pun berjimatlah dengan apa yang ada, dan terima kasih kepada kerajaan yang prihatin membantu rakyat untuk hidup selesa, tapi jangan lupa budi kerajaan tau, Orang berbudi, kita berbahasa, orang memberi kita merasa...jangan orang bagi kita ambik, tapi meludah dimuka orang pulak.


17 July 2012

WANTED !!





Panel Penasihat Bebas telah mengenal pasti kehadiran sebuah kenderaan pacuan empat roda misteri dipercayai membawa peralatan 'jammer' yang menyebabkan sistem komunikasi polis terganggu sepanjang perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

Pengerusinya, Tun Mohammed Haniff Omar berkata, oleh sebab itu panel meminta kerjasama dari semua pihak bagi mengenal pasti pemilik kenderaan tersebut.

Menurutnya, dalam siasatan yang dijalankan oleh panel, mereka telah dimaklumkan oleh polis berhubung gangguan itu.

“Kami telah ditunjukkan beberapa gambar mengenai kenderaan itu, yang berlegar di beberapa jalan utama. Siasatan awal yang dijalankan mendapati ia bukan milik mana-mana kementerian atau pihak keselamatan.

“Siasatan itu merangkumi semua pihak termasuk syarikat telekomunikasi (Telco), sama ada mereka berada di kawasan berkenaan untuk meningkatkan tahap mutu perkhidmatan, kerana mereka sering melakukan tindakan sedemikian jika terdapat apa-apa program besar agar perkhidmatan tidak terganggu,” katanya di sini, semalam.

Panel penasihat ini ditubuhkan bagi menyiasat dan mendapatkan gambaran sebenar perhimpunan di Dataran Merdeka pada 28 April lalu.

Selain itu panel penasihat ini boleh dijadikan saluran alternatif oleh mana-mana pihak untuk mengemukakan laporan, bantahan, bahan bukti dan sebagainya terutama yang berkaitan dengan perhimpunan itu.

Panel penasihat ini dianggotai oleh Mohammed Haniff, selaku pengerusi, manakala ahli panelnya terdiri daripada Pengarah Urusan Kumpulan Media Karangkraf, Datuk Hussamuddin Yaacub; bekas Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Steve Sim; Penasihat Undang-undang Kumpulan Akhbar Sin Chiew, Liew Peng Chuan; Pengurus Besar Kanan Hal Ehwal Korporat Petronas, Datuk Mohamad Medan Abdullah dan Pakar Psikologi Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Dr Ruszmi Ismail.

Bagaimanapun dua ahli panel terbabit iaitu Shim Lip dan Mohammad Medan menarik diri kerana masalah kesihatan dan bebanan tugas.

Mohammed Haniff berkata, setakat ini belum ada mana-mana pihak atau individu yang tampil, mengakui kenderaan itu milik mereka dan tujuan berada di kawasan itu dengan membawa peralatan tersebut.

“Saya ingin menyeru semua pihak sama ada orang ramai ataupun pihak media tampil bagi membantu siasatan untuk mengenal pasti pemilik kenderaan itu dan tujuannya berada di kawasan berkenaan,” katanya.

Sementara itu, Mohammed Haniff berkata, orang ramai dan peserta perhimpunan diminta tampil untuk memberikan kenyataan kepada polis berhubung dakwaan terdapat anggota polis melakukan kekasaran sepanjang perhimpunan itu.

Katanya, dalam laporan dan tayangan video yang diperoleh dari pelbagai sumber ada menunjukkan berlaku kekasaran, tetapi tiada pihak yang tampil membuat aduan atau menjadi  saksi.

“Sekiranya tiada saksi, polis akan mengambil tindakan tatatertib terhadap anggota berkenaan dan setakat ini, dua anggota polis telah dihadapkan ke mahkamah berhubung kekasaran yang dilakukan oleh mereka,” katanya.

Mohammed Haniff berkata, Majlis Peguam dan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) masih belum tampil bagi membantu siasatan.

Menurutnya, beliau sendiri akan mengutus surat kepada kedua-dua pihak terbabit untuk menjemput mereka bagi membantu siasatan.



-Sinar Harian-

15 July 2012

PAS KERAH AHLI PERGI HIMPUNAN OREN

Huh PAS Kerah ahli untuk meramaikan?Hanya beberapa kerat sahaja dan jumlah dicampur dengan NGO antikerajaan seperti Teras Pengupayaan Melayu (Teras),  Angkata Belia Islam Malaysia (Abim), Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram), Badan Bertindak Peneroka Felda Malaysia (Bangkit), Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis), Pertubuhan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Seniman Paksi Rakyat (Paksi), Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Majlis Perunding Islam Malaysia (Mapim), Badan Bertindak Peserta Felcra Malaysia (Bapa) dan Sekretariat Kebajikan Bekas Tentera Malaysia (Kerabat). Yang ramai puak-puak ni dan ahli-ahli PAS. Warga FELDA berapa kerat je! Sumber berita

12 July 2012

HADIR CERAMAH PUN KENA CERAI!

Hanya kerana tidak menyokong fahaman politik suami, seorang guru mengajar al-Quran dekat sini diceraikan, semalam. Isk-isk apa dah jadi ni?kerana politik pun bercerai ke?ini la jadinya bila politik dicampur adukan dengan rumah tangga.
Wanita itu, dikenali dengan nama Cik Yah (bukan nama sebenar) , 60, berlangsung di Mahkamah Syariah Kota Bharu.
Menceritakan kisah yang menyedihkan itu, Cik Yah, seorang ahli UMNO yang aktif di kawasannya, memberitahu beliau mendirikan rumah tangga dengan lelaki itu, Awang (bukan nama sebenar), dalam lingkungan 70-an, kira-kira 15 tahun lalu, atas dasar suka sama suka. Dulu suka sekarang tidak suka sebab berlainan fahaman politik.


Orang PAS rupanya..ramai juga saya dengan kisah ni, bercerai sebab fahaman politik berlainan.


"Menurutnya, ketika itu Awang, seorang penyokong Pas, tidak kisah dengan fahaman politik yang dipegangnya, tetapi beliau mengambil keputusan melepaskan jawatan yang dipegang dalam Wanita Umno bagi menghormati pendirian suami"


kah kah kah memang fanatik la suami dia..memang tabik spring la kat suami dia. kerana tidak sehaluan aliran Politik pun bercerai.


“Sebelum memfailkan cerai, bekas suami saya berkata dia tidak mahu lagi tinggal di rumah bersama saya, tetapi mahu berpindah ke rumah anak-anaknya, yang terletak hampir satu kilometer daripada rumah kami.

“Tindakannya itu menguatkan lagi telahan saya bahawa dia sudah tidak sayangkan saya lagi, sebaliknya mengutamakan politik daripada isteri sendiri,” katanya.

UP: Memang sudah dikenali Penyokong PAS yang fanatik dan rela buat apa saja, ada juga yang sanggup berparang kerana terlalu fanatik.

10 July 2012

Samurai nak guling kerajaan?




Putrajaya menjadi heboh apabila Kompleks B, Jabatan Perdana Menteri (JPM) telah diserang. Kedua-dua suspek dikatakan memberitahu mahu menggulingkan kerajaan dan melaungkan perkataan takbir beberapa kali. Kedua-dua suspek yang bersenjatakan pedang samurai telah di kaki dan tangan setelah diberi amaran oleh pihak Polis. Beberapa kereta kakitangan JPM telah dipecahkan akibat daripada kejadian berkenaan. Ketua Polis Daerah Putrajaya, ACP Abdul Razak Abdul Majid  berkata lelaki yang meninggal dunia setelah cedera ditembak dikenali sebagai Khalil Afandi Hamid, 47 manakala suspek wanita, seorang bekas pelajar Universiti Antarabangsa Islam Malaysia (UIAM) berusia berusia 28 tahun.

Motif sebenar penyerang berkenaan masih belum dikenalpasti. Apakah ini pengikut fanatik mana-mana parti potik atau adakah mereka terdiri daripada penagih morphin tegar seperti Uncleseekers? Apakah golongan Al Maunah telah mula bertapak kembali di Malaysia. Apakah kedua-dua orang ini merupakan sebahagian kecil daripada kumpulan besar di luar sana yang berhasrat untuk menggulingkan Kerajaan secara kekerasan? Apakah ahli-ahli politik pembangkang Pakatan Haram akan menangguk di air yang keruh dengan memanipulasikan dan menjaja isu kematian lelaki berkenaan sepertimana isu Teoh Beng Hock dan isu Kugan. Di bawah adalah gambar rakaman CCTV mengenai kejadian tersebut. Sapa salah ni?Adakah pembangkang nak salahkan UMNO/BN yang wujudkan SANDIWARA? kita tengok la lepas ni apa pembangkang kata?atau nak salahkan POLIS pulak sebab tembak 'SAMURAI' tu?
kalau nak baca lanjut Klik

09 July 2012

Apa Hal Dengan PAS ni?


Ore Kelate Mesti Tahu, Ape hal la PAS Kelantan ni?
belum lulus tapi dah buat keje?macam mana pula dengan duit yang di kutip tu?
kemana duit tu?


04 July 2012

PKR TIPU DAP, TIPU WARGA EMAS?


LUCU LA BILA BACA BERITA NI, KESIAN MAKCIK-MAKCIK NI. PKR MENGAJAK MAKCIK NI KONONYA MAKCIK-MAKCIK NI AKAN MENERIMA SUMBANGAN BERUPA WANG TUNAI DARIPADA KERAJAAN DAP PULAU PINANG.

MENURUT MAKCIK NI TAK SANGKA PULAK DAP TIPU MAKCIK NI SANGGUP TIPU SAMPAI MACAM TU. PKR PUN APA KES NAK MERAMAIKAN ORANG PUN GUNA MAKCIK-MAKCIK. KESIAN LA MAKCIK TU, BAIK DO RUMAH BEREHAT. KALAU NAK BAGI DUIT, BAGI JE KAT RUMAH, TAK PAYAH PERGI MAJLIS. PKR TIPU DAP SECARA HALUSNYA..DAH TERSEDSAK SANGAT KE? 

02 July 2012

JANJI PAS





Alahai PAS suka sangat berjanji..yang lama masih belum tertunai, ni berjanji nak bagi tanah pulak kalua menang PRU nanti..sudah2lah pas..jangan suka berjanji sangat. Yang lama pun masih belum tertunai lagi. Sudah-sudah le wahai PAS..PAStikan janji dulu dilaksanakan dulu. Nak selesaikan yang dulu-dulu pun tak mampu. Rakyat fikir-fikirkanlah...ingat janji-janji dulu.

27 June 2012

MALAYSIA NEGARA PALING SELAMAT

Malaysia diiktiraf oleh badan antarabangsa World Justice Project sebagai negara yang paling selamat di kalangan 19 buah negara berpendapatan sederhana tinggi di dunia.

Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) Datuk Abdul Rahim Mohd Radzi berkata, malah Malaysia juga diiktiraf sebagai negara yang ke-12 paling selamat secara keseluruhan mengatasi Amerika Syarikat dan Britain.
   
"Program GTP (Program Transformasi Kerajaan) dan NKRA (Bidang Keberhasilan Utama Negara) Mengurangkan Jenayah telah mendapat pengiktirafan antarabangsa, contohnya Global Peace index telah menempatkan Malaysia di tempat pertama selamat dan aman di Asia Tenggara serta keempat aman di kawasan Asia Pasifik," katanya.
   
Katanya, sehubungan itu rakyat Malaysia seharusnya berbangga kerana tinggal dalam sebuah negara yang aman dan selamat.
   
Kajian yang dijalankan oleh Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) pula mendapati, hasil tindakan yang dilakukan oleh kerajaan itu juga, kadar ketakutan rakyat negara ini terhadap jenayah berkurangan sebanyak 12 peratus iaitu daripada 33 peratus pada tahun 2010 kepada 21 peratus pada tahun lepas.
   
"Mungkin ramai yang bertanya apakah kesan semua ini kepada negara. Sebenarnya kesannya amat besar sekali, sebagai contoh pelaburan langsung asing (FDI) Malaysia telah melonjak kepada kedudukan ke-10 tahun lepas berbanding kedudukan ke-21 pada tahun 2010.
   
"Ini membuktikan keyakinan pelabur asing terhadap iklim politik, keselamatan serta kestabilan negara ini," katanya.
   
Beliau berkata, keadaan itu memberikan gambaran bahawa apa yang dirancang oleh KDN selama ini dalam mengurangkan kadar jenayah telah menampakkan hasil.
   
Kementerian itu, katanya, akan meneruskan usaha untuk mencari jalan dan kaedah bagi memastikan peratusan penurunan kadar jenayah indeks dan jenayah jalanan lebih besar daripada apa yang disasarkan. - Bernama-

YANG PATUT ANDA AMBIL TAHU

INFO NI DIHARAP RAKAN-RAKAN DAN KHUSUSNYA RAKYAT KELATE PERLU AMBIL TAHU SEBELUJM ANDA SEBELUM ANDA UNDI PAS. DAH BANYAK JANJI YANG DITABUR DAN MASIH BELUM DI TIMBUS. PRU 13 DAH MAKIN HAMPIR..APA PULA JANJI DAN ALASAN YANG NAK DIBERIKAN OLEH PAS KALI NI. KALI N I NAK BUAT LEBUH RAYA RAKYAT, BUKAN NAK SINDIR, PAS KENA PIKIR LA BIAR JANGAN MELEBIHI PEMIKIRAN, NANTI SENAK KEPALA OTAK KAN SUSAH. PASTIKAN PAS BUAT BILA BERJANJI..APA GUNA BERJANJI KALAU TIDAK DI TEPATI. APA PUN BN YANG TERBAIK.



26 June 2012

Jambatan : Yang tinggal hanya Batu Asas

Masihkah kau ingat 16 tahun dulu? Menteri Besar Kelantan pernah meletakkan batu asas untuk membina jambatan Kampung Cina-Palekbang. Sampai hari ini, hanya tinggal Batu Asas sahaja.

Adakah mereka takut untuk bertanya dimanakah janji-janji  Menteri Besar mereka dahulu? Adakah  kata-kata seorang Tok Guru. Tidak langsung boleh dipersoalkan. Mereka mungkin menganggap Tok Guru mereka ini terlalu mulia. Jadi, kalau mereka dengar Tok Guru nak rasmikan pecah tanah pembinaan lebihraya, maka mereka berebut-rebut datang dan menderma kerana “ada janji syurga” di sana.

Dan Orang PAS tak kisah jika:

Kalau air paip kotor. Mereka anggap air yang bersih ada di syurga nanti. Maka, mereka telanlah air keruh yang dibekalkan kepada mereka. Untuk mempersoalkannya, mereka takut kena musibah kerana Tok Guru mereka orang hebat.

Kerajaan berjanji dan tidak tunai walaupun ia sudah 16 tahun berlalu.

Orang PAS tidak peduli Kelantan tidak maju kerana mereka anggap kalau nak maju, nanti di syurga mereka akan jumpa segala-galanya.

Mereka seronok duduk di Kota Bharu dalam keadaan kotor dan bagi mereka yang bersih hanya di syurga nanti. Maka, mereka terus menyokong PAS dan menyokong Tok Guru yang mereka sanjungi itu.

dan orang PAS yakin, masjid di syurga nanti bersih dan untuk apa mereka fikir untuk membina masjid di dunia ini.

Namun, kalau ada kesedaran di pihak pengundi muda, mungkin dalam PRU 13 akan datang, mereka tidak akan mengundi PAS. Mereka nampak bahawa BN boleh membawa pembangunan manakala PAS boleh dipilih di beberapa kerusi untuk menjadi pembangkang. 

Jangan Batu asas jad Batu Nisan pulak...

Dan kita tunggu leuhraya raya rakyat dapat dilaksanakan pulak..jangan janji tinggal janji.


21 June 2012

PAS YANG SENTIASA BERUBAH

PAS-DULU LAIN, SEKARANG LAIN,DULU TAK BOLEH, SEKARANG BOLEH.
PAS-UNTUK PAS TAK PE,UNTUK PERJUANGAN APA PUN BOLEH ASAL UNTUK UNDI, HALAL HARAM BELAKANG KIRA.

19 June 2012

BILA ULAMA BERSUARA


JANGAN Politikan Hudud

TAK  Perlu Tangguh Haji..Ulama bersuara bukan memain Ingatlah Wahai Pembangkang jangan cakap ikut kepala lutut!

16 June 2012

Jerebu makin buruk, dijangka berlarutan


KUALA LUMPUR: Indeks Pencemaran Udara (IPU) di beberapa tempat di Lembah Klang semakin buruk dengan empat kawasan merekodkan IPU tidak sihat berbanding tiga kawasan sebelum ini. 

Indeks yang dikeluarkan oleh Jabatan Alam Sekitar (JAS) setakat 5 petang ini, mencatatkan bacaan IPU di Cheras bertambah buruk kepada 105 berbanding 91 sebelum ini.

IPU di Pelabuhan Klang dan Shah Alam, masing-masing meningkat kepada 147 dan 120 berbanding 130 dan 106 pagi ini. Bacaan IPU di Kuala Selangor bertambah baik sedikit iaitu 129 berbanding 131 sebelum ini.
Tiga kawasan yang mencatatkan IPU tidak sihat ialah Kuala Selangor (129), Pelabuhan Klang (147) dan Shah Alam (120). 

Sementara itu, 34 kawasan merekodkan IPU sederhana dengan bacaan antara 51 dan 100 manakala bilangan kawasan dengan IPU yang baik, turun kepada 12 berbanding 14 awal hari ini. 

Antara kawasan mencatatkan IPU sederhana ialah Petaling Jaya dan Batu Muda, Kuala Lumpur yang masing-masing merekodkan 99, Banting (95), Sri Manjung (92), Tanah Merah (88), Putrajaya (78) dan Perai (74). 

Menurut kenyataan JAS, keadaan kualiti udara yang buruk di Lembah Klang dan Perak sejak pagi ini adalah disebabkan jerebu rentas sempadan dari Sumatera, Indonesia. 
Keadaan jerebu itu dijangka berlarutan selama beberapa hari disebabkan ramalan bahawa cuaca kering di beberapa bahagian di utara dan pantai barat Semenanjung pada masa ini. 

Kenyataan itu menambah imej satelit oleh Pusat Kepakaran Meteorologi ASEAN menunjukkan peningkatan jumlah titik panas di Sumatera, Indonesia sejak Selasa. 

Imej itu menunjukkan bahawa jerebu bergerak dari Riau, Sumatera Tengah menuju ke pantai barat Semenanjung Malaysia. 

Sementara itu, jurucakap Jabatan Meteorologi berkata hujan mungkin tidak berlaku dalam tempoh beberapa hari ini. 

"Kami meramalkan hujan sedikit di pantai barat Semenanjung menjelang pertengahan dan akhir minggu depan. 

"Negara kini sedang mengalami Monsun Barat Daya yang pada umumnya keadaan cuaca panas dan kering. Keadaan itu dijangka berterusan sehingga September," katanya.
 
- BERNAMA
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...