01 January 2013

BH: Skim gaji minimum bermula hari ini

Kuala Lumpur:  Kira-kira tiga juta tenaga kerja swasta termasuk pekerja asing dalam pelbagai sektor akan menerima gaji minimum mula hari ini apabila lebih 500,000 majikan di negara ini melaksanakannya.

Setiausaha Majlis Perundingan Gaji Negara (MPGN), T Shanmugam memberitahu BH, sebelum ini 4,200 daripada 800,000 syarikat memohon penangguhan sementara bagi melaksanakan skim itu, bagaimanapun hanya 632 majikan diberi kelulusan. 


Permohonan diteliti


“Semua permohonan mereka diteliti secara terperinci oleh MPGN, akhirnya hanya 632 syarikat diberi penangguhan sementara iaitu sehingga April ini disebabkan faktor kewangan.

“Majikan yang menggaji lima pekerja atau kurang pula diberi penangguhan hingga 1 Julai ini kerana mereka memerlukan sedikit masa khususnya daripada segi perancangan kewangan dan operasi perniagaan sebelum melaksanakannya,” katanya, semalam.

RM900 sebulan


Kadar gaji minimum yang ditetapkan ialah RM900 sebulan atau RM4.33 sejam di Semenanjung Malaysia, manakala RM800 sebulan atau RM3.85 sejam di Sarawak, Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan. 
Pengumuman gaji minimum itu dibuat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada 30 April dan diwartakan pada 16 Julai lalu, manakala kadarnya akan dikaji semula setiap dua tahun.

Mengikut Akta Perundingan Gaji Negara 2011, majikan yang gagal mematuhi Perintah Gaji Minimum boleh dikenakan denda maksimum RM10,000 setiap pekerja bagi kesalahan pertama, jika terus ingkar, denda RM1,000 setiap pekerja sehari, manakala bagi kesalahan kedua dan seterusnya denda maksimum RM20,000 atau penjara maksimum lima tahun atau kedua-duanya.


Berita Harian

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...