06 February 2014

Taib undur KM Sarawak bulan ini

Taib undur bulan ini
Tan Sri Abdul Taib Mahmud dijangka melepaskan jawatan Ketua Menteri Sarawak yang disandangnya sejak 33 tahun lalu dan bersara daripada politik dalam tempoh terdekat.

Antara yang disebut-sebut untk mengantikan tempat beliau adalah Adenan, Abang Johari dan Awang Tengah Ali Hassan.

Pehin Sri Haji Abdul Taib bin Mahmud lahir pada 21 Mei 1936 di Miri, SarawakBeliau juga adalah Menteri Kewangan dan Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber Negeri Taib adalah Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), parti komponen Barisan Nasional. Beliau berketurunan Melanau.

Taib secara tidak rasmi digelar Pak Uban. Dalam kalangan masyarakat Cina beliau dipanggil Bai Mao (白毛) yang bermakna "rambut putih". Nama julukan lain untuk beliau adalah "raja putih terakhir" atau "raja berambut putih", merujuk kepada keluarga Brooke British yang telah memerintah Sarawak sebagai Raja Putih pada kurun ke-19 dan ke-20.  Dengan memegang jawatan Ketua Menteri Sarawak sejak 1981, beliau adalah Ketua Menteri / Menteri Besar paling lama berkhidmat di Malaysia.  Taib juga merupakan ahli parlimen kedua terpanjang berkhidmat di Malaysia selepas Tengku Razaleigh Hamzah dengan menjadi ahli Parlimen Malaysia selama 38 tahun

Kerjaya Awal Politik

Selepas memenangi pilihanraya kecil Sebandi (sekarang Asajaya) pada tahun 1981, beliau telah dilantik sebagai Menteri Tanah dan Lombong Sarawak sebelum mengambil tempat bapa saudaranya, Abdul Rahman Ya'kub, sebagai Ketua Menteri Sarawak. Beliau mempertahankan kerusi Sebandi sehingga 1987 sebelum dipilih sebagai ADUN di kawasan Asajaya. Dalam pilihan raya Sarawak 2001, beliau tegas untuk bertanding di kawasan Balingian. Taib berkhidmat dalam pelbagai perbadanan awam dan sukarela serta mewakili kerajaan dalam pelbagai persidangan antarabangsa.

Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...