09 December 2013

Lintah ‘bergayut’ pada anu

Awas lintah, walaupun kecil tapi boleh membunuh mangsa.
Kota Bharu: “Suami terkejut apabila mendapati seekor lintah sebesar ibu jari ‘bergayut’ pada kemaluan anak dan segera membuangnya,” kata Siti Mazura Che Kob, 31, ibu Muhammad Luqman Haziq Kamal, 2, dari Kampung Bagus, Rantau Panjang, Pasir Mas, yang kemaluannya digigit lintah ketika bermain banjir di kampung berkenaan, kelmarin.
Muhammad Luqman yang bermain air banjir menggunakan pelampung bersama abang dan sepupunya digigit lintah pada jam 9 pagi.
Siti Mazura berkata, bimbang darah tidak berhenti selepas setengah jam, dia dan suami, Kamal Jusoh, 40, segera membawa Muhammad Luqman ke Hospital Pasir Mas, sebelum dirujuk ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) di sini, semalam (kelmarin).
“Dalam tempoh lima jam, saya terpaksa menukar lampin pakai buang anak saya itu lima kali kerana darah masih keluar.
Bagaimanapun, selepas menerima rawatan, anak saya kembali pulih,” katanya, semalam.
Pada hari sama, seorang lagi kanak-kanak perempuan, Yusrina Yusri, 5, dari kampung Bendang Pak Yong, Tumpat, duburnya dimasuki ketika bermain banjir pada jam 9 pagi.
Ibunya, Siti Khatijah Che Ibrahim, 27, berkata, anaknya bermain banjir dengan seorang lagi anaknya, Yusri Aiman, 2, sebelum tiba-tiba menjerit memanggilnya memberitahu sakit dubur.
Katanya, dia segera mendekati anaknya dan terkejut melihat lintah sudah separuh memasuki dubur.
“Saya menguis berkali-kali dalam keadaan panik tidak pasti lintah itu jatuh atau masuk dalam dubur anak.
“Saya membawanya ke Hospital Tumpat kerana bimbang darah terus keluar.

Anak saya dirujuk ke HRPZ II dan selepas doktor memeriksa termasuk melakukan imbasan x-ray, tiada lintah dalam dubur anak saya,” katanya yang masih fobia dengan kejadian itu.
Foto

Harian Metro

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...