09 December 2013

Pahang kecuali bayar bil air

Kuantan: Pahang mempertimbang untuk mengecualikan mangsa banjir di negeri itu membayar bil air di sepanjang tempoh mereka ditimpa musibah bencana alam berkenaan.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob, berkata langkah itu sebagai bukti keprihatinan kerajaan negeri dalam meringankan beban rakyat yang ditimpa banjir 'luar biasa' beberapa hari lalu. 


“Saya sedih melihat kemusnahan akibat banjir dan keadaan menimpa mangsa sebab saya tidak ada banyak wang untuk diberikan kepada mereka,” katanya selepas menyampaikan bantuan perubatan kepada mangsa banjir di pusat pemindahan Wisma Belia di sini, semalam. 


Beliau berkata, kerajaan juga akan berusaha mencari mekanisme terbaik untuk memastikan bantuan dapat disalur secara berkesan kepada mangsa banjir berikutan terdapat rungutan berhubung agihan bantuan di pusat pemindahan.

Di Kuala Lumpur, Badan Perhubungan UMNO Kedah tampil membantu mangsa banjir dengan menghantar lori bantuan kemanusiaan ke Kuantan, Pahang, semalam.

Keadaan makin pulih

Pengerusinya, Datuk Mukhriz Mahathir, berkata lori yang membawa barangan keperluan itu akan berlepas ke pejabat UMNO Kuantan dan sebahagian daripada barang terbabit akan turut diagihkan oleh UMNO bahagian Indera mahkota. 


Sementara itu, keadaan banjir di Pahang, Terengganu, Kelantan dan Johor semalam terus menunjukkan pemulihan dengan bilangan mangsa di pusat pemindahan semakin berkurangan berbanding kelmarin.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang berkata, sehingga jam 8 malam tadi, bilangan mangsa banjir di negeri itu berkurangan kepada 35,502 orang berikutan keadaan cuaca yang baik, walaupun mendung.

Di Kuala Terengganu, Jumlah mangsa banjir di negeri ini seramai 22,617 orang membabitkan 5,582 keluarga, berbanding 22,040 mangsa daripada 5,032 keluarga, kelmarin.

Namun, sekitar Kemaman, mangsa banjir meningkat kepada 19,869 orang (4,901 keluarga) malam tadi berbanding 19,287 orang (4,723 keluarga) petang semalam. 

Di Kota Bharu, Banjir di Kelantan kini semakin pulih apabila hanya 139 mangsa saja ditempatkan di empat pusat pemindahan di daerah Pasir Mas dan Tumpat.

Di Johor Bahru, Mangsa banjir yang dipindahkan di negeri ini semakin menurun apabila hanya 1,024 mangsa masih berada di pusat pemindahan berbanding 1,160 mangsa pada pagi, semalam.


Berita Harian

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...